O Nível 6: Uma visão de futuro dos veículos autônomos

O avanço da Robótica e da Inteligência Artificial na indústria automotiva abre portas para veículos cada vez mais autônomos.

E, nesse sentido, acredito que os níveis padronizados de autonomia em carros autônomos [1][2] precisam evoluir, acompanhando o estado da arte da tecnologia.

A figura abaixo ilustra os níveis atuais, para facilitar o entendimento [2]:

nhtsa_sae_automation_levels

Um dos paradigmas dos níveis atuais, no meu entender, é considerar que o próprio veículo é um robô, o que é bastante natural, afinal é uma máquina em evolução e realmente assumindo cada vez mais níveis de automação e robotização de suas tarefas, até um ponto de ser capaz de conduzir a si mesma sem depender dos antigos e tradicionais condutores: as pessoas.

Entretanto, acredito que esse paradigma será quebrado futuramente, talvez bem antes do que se possa esperar, e portanto proponho uma visão evolutiva diferente para os próximos níveis.

O Nível 6: Um novo paradigma e uma proposta de próximos níveis de autonomia

Imagine que seu automóvel está no Nível 0. Isso não é muito difícil para quem mora no Brasil, como meu caso, onde a grande maior parte dos veículos não possuem quase nenhum sistema de assistência no padrão ADAS [3].

Porém, alguém em uma outra indústria de robótica, que não a automotiva, cria um motorista humanoide, ou seja, um robô antropomórfico com a capacidade e competência para conduzir seu automóvel. E – o mais paradoxal – o motorista humanóide poderia, em teoria, usar um veículo com autonomia do nível 0 ao 5.

Como classificamos esse cenário, diante dos níveis atuais? No meu entender, de nenhuma forma, pois o paradigma atual não está prevendo essa possibilidade.

Entretanto, podemos considerar esse como sendo um nível mais avançado, que chamarei aqui de Nível 6, com uma visão de futuro onde robôs, humanoides, serão capazes de pilotar tão bem, ou melhor, que pessoas, ou seja, os motoristas humanos.

E o Nível 6 pode evoluir para novos níveis de acordo, justamente, com a capacidade dos robôs de assumirem essas funções, permitindo a criação de níveis sucessivos, de acordo com atributos diferentes de pilotar diferentes máquinas, como por exemplo, pilotar aviões.

Sds.,
Rogério Figurelli
27/07/2019
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Referências:

[1] The Levels of driving automation
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car

Level 0 – The human driver does all the driving.
Level 1 – An advanced driver assistance system (ADAS) on the vehicle can sometimes assist the human driver with either steering or braking/accelerating, but not both simultaneously.
Level 2 – An advanced driver assistance system (ADAS) on the vehicle can itself actually control both steering and braking/accelerating simultaneously under some circumstances. The human driver must continue to pay full attention (“monitor the driving environment”) at all times and perform the rest of the driving task.
Level 3 – An Automated Driving System (ADS) on the vehicle can itself perform all aspects of the driving task under some circumstances. In those circumstances, the human driver must be ready to take back control at any time when the ADS requests the human driver to do so. In all other circumstances, the human driver performs the driving task.
Level 4 – An Automated Driving System (ADS) on the vehicle can itself perform all driving tasks and monitor the driving environment – essentially, do all the driving – in certain circumstances. The human need not pay attention in those circumstances.
Level 5 – An Automated Driving System (ADS) on the vehicle can do all the driving in all circumstances. The human occupants are just passengers and need never be involved in driving.

[2] The Levels of driving automation
https://www.nhtsa.gov/technology-innovation/automated-vehicles

Level 0: Automated system issues warnings and may momentarily intervene but has no sustained vehicle control.
Level 1 (“hands on”): The driver and the automated system share control of the vehicle. Examples are systems where the driver controls steering and the automated system controls engine power to maintain a set speed (Cruise Control) or engine and brake power to maintain and vary speed (Adaptive Cruise Control or ACC); and Parking Assistance, where steering is automated while speed is under manual control. The driver must be ready to retake full control at any time. Lane Keeping Assistance (LKA) Type II is a further example of level 1 self-driving.
Level 2 (“hands off”): The automated system takes full control of the vehicle (accelerating, braking, and steering). The driver must monitor the driving and be prepared to intervene immediately at any time if the automated system fails to respond properly. The shorthand “hands off” is not meant to be taken literally. In fact, contact between hand and wheel is often mandatory during SAE 2 driving, to confirm that the driver is ready to intervene.
Level 3 (“eyes off”): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so.
Level 4 (“mind off”): As level 3, but no driver attention is ever required for safety, e.g. the driver may safely go to sleep or leave the driver’s seat. Self-driving is supported only in limited spatial areas (geofenced) or under special circumstances, like traffic jams. Outside of these areas or circumstances, the vehicle must be able to safely abort the trip, e.g. park the car, if the driver does not retake control.
Level 5 (“steering wheel optional”): No human intervention is required at all. An example would be a robotic taxi.

[3] Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)
https://www.lifewire.com/advanced-driver-assistance-systems-534859